هواي خودمان را داشته باشيم


 





 

 

آشنايي با 6 محصول پاک‌کننده هوا
 

اين روزها ديدن آسمان آبي با ابرهاي سفيد براي بيشتر مردم به‌خصوص افرادي که در شهرهاي بزرگ و صنعتي زندگي مي‌کنند، به آرزو شبيه است. آلودگي هوا يعني حضور مخلوطي از آلوده‌کننده‌هاي مختلف در هواي آزاد؛ به اندازه‌اي که براي انسان مضر بوده و يا موجب زيان رساندن به حيوانات و گياهان نيز بشود. البته پديده آلودگي هوا در مناطق شهري، يکي از رهاوردهاي انقلاب صنعتي است که از 300 سال قبل شروع و با توسعه صنعتي و زياد شدن شهرها بر ميزان و شدت آن روز به روز افزوده شده است. در این مقاله به برخي از رايج‌ترين محصولاتي اشاره کنيم که در راستاي رسيدن به هواي پاک گام برمي‌دارند.

هواي پاک با فناوري نانو
 

افزايش دي‌اكسيدكربن در هوا يكي از مشكلات اساسي در سطح جهان است و فناوري نانو از جمله فناوري‌هايي است كه به كمك حل اين مساله آمده است و اين امكان را به وجود آورده است تا به سوي ساخت انرژي ارزان‌تر و پاكيزه‌تر از سوخت‌هاي فسيلي نزديك شويم. محققان در سال‌هاي اخير موفق به ساخت نانوكريستالي شده‌اند كه داشتن هوايي پاك‌تر كمك مي‌كند. نانوكريستال درست مانند يك كاتاليزور عمل مي‌كند و هنگامي‌ كه دي‌اكسيدكربن هوا روي اين نانوكريستال مي‌نشيند، يك الكترون به دي‌اكسيدكربن مي‌دهد تا در مجاورت ساير اجزاي دود واكنش نشان دهد و بي‌ضرر شود. اگر فيلترهاي متشكل از اين نانوكريستال‌ها را بتوان با قيمت مناسب‌تري ساخت و آنها را در دودكش‌ها نصب كرد مي‌توان تا حد زيادي از انتشار و خروج دي‌اكسيدكربن در هوا جلوگيري كرد. ذره معلق مضرر ديگري كه دانشمندان اميدوارند تا با استفاده از نانوكريستال بتوانند آن را خنثي و يا از بين ببرند، بخار جيوه است. تجهيزاتي كه با زغال‌سنگ كار مي‌كنند از مهم‌ترين عوامل توليد بخار جيوه و انتشار آن در هوا هستند. يك روش جلوگيري از انتشار جيوه، استفاده از نانوكريستال‌هاي اكسيد تيتانيوم است كه مي‌تواند بخار جيوه را به اكسيد جيوه جامد تبديل کند. اگر تاكنون در ترافيك در مجاورت اگزوز و يا دود اتوبوس و يا يك كاميون قرار گرفته باشيد حتما اكسيد‌نيتروژن را استشمام كرده‌ايد. موتورهاي ديزلي (گازوييل‌سوز) از جمله مهم‌ترين منابع آلوده‌كننده هوا با اكسيدهاي نيتروژن محسوب مي‌شوند و دانشمندان موفق به ساخت نانوكريستالي شده است كه با افزودن آن به گازوييل مي‌تواند از توليد اكسيد‌نيتروژن جلوگيري كند و سبب شود تا سوخت كامل بسوزد. شايد در آينده اين يافته‏ها به کمک بشر آمده و موجب شود تا با خيالي آسوده بتوانيم در هوايي پاك تنفس كنيم.

فيلترهاي نانويي
 

از تكنولوژي نانو در تهيه فيلتر نيز استفاده مي‌شود. اين فيلترها با كاربردهاي مختلف براي استفاده در يخچال، اتومبيل، محيط خانه و بيمارستان‌ها و مراكز درماني براي حذف باكتري، قارچ، بو و تركيبات آلي فرار مورد استفاده قرار مي‌گيرند. فيلترهاي نانو نقره از مهم‌ترين انواع اين گروه از فيلترها هستند و با قدرت بسيار بالا در حذف ميكروارگانيسم‌ها و ميكروب‌هاي بيماري‌زا نقش عمده‌اي دارند و استفاده از آنها در مكان‌هايي مانند بيمارستان و مراكز عمومي ‌كه احتمال وجود آلودگي‌هاي ميكروبي زياد است، توصيه مي‌شود. در عين حال، علاوه بر نقره از ذرات‌نانويي كربن و فيلترهاي نانوهيبريد نيز براي فرآيند تهويه و تصفيه هوا استفاده مي‌شود.

دستگاهي براي تصفيه هوا
 

دستگاه تصفيه هوا، وسيله‌اي است که کار تصفيه هواي اتاق و توليد يون منفي براي ايجاد هواي پاک و عاري از ميکروب را انجام مي‌دهد. کنترل اتوماتيک کيفيت هوا از طريق سنسورهاي حساس به بو و غبار و مواد آلرژي‌زا با قابليت کار مداوم و مجهز به کربن اکتيو براي جذب بوها و گازهاي سمي ‌از خصوصيات بارز اين دستگاه‌ها است. اين دستگاه‌‌ها همچنين مجهز به سيستم ضدباکتري و ميکرب‌کش هستند و قابليت جذب دود و ذرات معلق تا 1/0 ميکرون را دارند.
دستگاه‌هاي فوق با توليد يون‌هاي منفي که خود را به ذرات مضر (گازهاي سمي‌ و آلاينده‌ها) موجود در هوا که داراي بار مثبت هستند، متصل کرده و با سنگين‌تر و حجيم‌تر کردن آنها امکان وجودشان را در هوا غيرممکن کرده و به اين صورت از آسيب رساندن به سلامت انسان جلوگيري مي‌کند. آيا هرگز توجه کرده‌ايد که ما تا چه اندازه احساس تازگي در کوه‌ها، کنار دريا، در جنگل يا در کنار آبشارها مي‌کنيم؟ يا چه‌قدر احساس پرانرژي بودن به ما دست مي‌دهد؟ توضيح آن اين است که اين اماکن معمولا سرشار از ميليون‌ها يون منفي هستند. فيلترهاي هپا ذرات و آلاينده‌هاي مضر هوا از قبيل ويروس‌ها، باکتري‌ها، گرده‌هاي حساسيت‌زاي گياهان، مو و پر حيوانات را جذب مي‌کند و ذرات به قطر 3/0 ميکرون را از بين مي‌برد و از ورود دوباره آنها به هوا جلوگيري مي‌کند. فيلترهاي کربن فعال گازهاي سمي، دودها، مواد شيميايي و دود سيگار موجود در هوا را خنثي و از آسيب رساندن آنها جلوگيري مي‌کند. لامپ فرابنفش که در داخل دستگاه قرار دارد ويروس‌ها، قارچ‌ها، ميکروب‌ها، باکتري‌ها، جرم‌ها و ساير آلاينده‌هاي هوازي موجود در هوا را نابود مي‌کند. با توجه به اينکه اين لامپ در پشت فيلترها قرار مي‌گيرد ويروس‌ها و باکتري‌هاي جذب شده توسط اين فيلترها را نابود و از توليد مجدد آنها جلوگيري مي‌کند. اکسيژن فعال توليد شده از طريق دستگاه‌هاي تصويه هوا نيز محيطي با طراوت مانند هواي جنگل، کنار آبشار، سواحل دريا را ايجاد مي‌کند و شما قادر به تنفس هواي پاک خواهيد شد.

تصفيه‌کننده هواي ماشين
 

اين محصول، براي پاک کردن راه‌هاي هوا در مدل‌هاي پيچيده سيستم تهويه هواي اتومبيل‌ها به کار مي‌رود و آلودگي‌ها را به سرعت و به سادگي پاک مي‌کند و باعث جريان يافتن هواي تازه به داخل اتومبيل مي‌شود. اين محصول داراي خاصيت ضدعفوني‌کنندگي است. قارچ‌ها و باکتري‌ها را از بين مي‌برد و حتي به عقيده سازندگان آن خطر ابتلا به آلرژي و بيماري‌هاي تنفسي را کاهش مي‌دهد.

به ‌كارگيري مواد دوست‌دار طبيعت در خودروها
 

امروزه به منظور كاهش انتشار آلاينده خروجي از خودروها تا حد استانداردهاي روز دنيا علاوه ‌بر به‌كارگيري موتورهايي با توليد آلودگي كمتر، نياز به نصب تجهيزات و سيستم‌هاي كاهش آلودگي روي خودرو وجود دارد. البته دستيابي به اين امر براي آلاينده‌هاي خروجي از اگزوز مستلزم نصب سيستم‌هاي پس تصفيه است و در اين راستا برخي از شركت‌هاي خودروسازي مبادرت به نصب كاتاليست سه‌طرفه (كه در حال حاضر رايج‌ترين و مؤثرترين وسيله كاهش آلودگي خروجي از اگزوز خودرو است) روي كليه مدل‌هاي محصولات سواري و نقليه سبك كرده‌اند.

خودروهاي گاز طبيعي‌سوز
 

سابقه استفاده از گاز طبيعي به عنوان سوخت خودرو به سال‌هاي اوليه دهه 1930 در ايتاليا برمي‌گردد. بحران‌هاي نفتي، تلاش براي امنيت انرژي، ارزاني گاز طبيعي در مقايسه با سوخت‌هاي فسيلي مايع، بحران آلودگي هواي شهرهاي بزرگ و عوامل متعدد ديگر مهم‌ترين دلايل روي آوردن به اين سوخت از سوي برخي از کشورها به عنوان رايج‌ترين سوخت جايگزين در خودروها بوده است و هم‌اکنون نزديک به 4 ميليون و 700 هزار خودروي گاز طبيعي سوز (CNG) در سراسر جهان تردد مي‌کنند. در ايران نيز سابقه استفاده از گاز طبيعي فشرده در خودروها به سال 1354 برمي‌گردد. صرفه جويي‌هاي اقتصادي قابل توجه ناشي از کاهش مصرف بنزين و پاک‌تر بودن اين خودروها نسبت به خودروهاي با سوخت‌هاي بنزين و ديزل از نتايج بسيار مهم و اساسي طرح گازسوز کردن خودروها است که در شرايط کنوني يکي از راه‌هاي کنترل مصرف بي‌رويه سوخت‌هاي بنزين و ديزل و کاهش آلاينده‌هاي مضر زيست‌محيطي است.

سال 2010 سال هواي پاک
 

دانشمندان با فرارسيدن سال 2010 تلاش جديدي را براي توسعه بهتر و بيشتر انرژي‌هاي تجديدپذير آغاز کرده‌اند، به طوري که طرح‌هايي را براي سال نو در نظر گرفته‌اند.
سال 2009 ميلادي در حالي به پايان رسيد که از ديدگاه انرژي و نجات محيط‌زيست، دشواري‌هاي زيادي را پشت‌سر گذاشت. اين دشواري‌ها دانشمندان را بر اين داشته است که در سال 2010 در توسعه انرژي‌هاي تجديدپذير تلاش بيشتري کنند و در واقع سال 2010 ميلادي «سال هواي پاک» نام‌گذاري شود.
محققان فعال در بخش انرژي خورشيدي معتقدند که اين انرژي مي‌تواند در آينده، اقتصادي‌تر از سوخت‌هاي فسيلي باشد. اين انرژي، رقابت در بازار انرژي الکتريکي را امکان‌پذير خواهد کرد و در وسايط نقليه مي‌تواند به‌سرعت جايگزين مخازن بنزين شود. البته اگر پروژه‌هاي کلان را کنار بگذاريم به اين نتيجه مي‌رسيم که اهداف کوچک‌تري هم هستند که در راستاي هواي پاک گام برمي‌دارند و نمونه آنها محصولاتي است که به بازار ارايه شده‌اند. در واقع اين محصولات از تنوع زيادي برخوردارند و دستگاه‌هاي تصفيه هوا، کيسه زباله‌هاي کاغذي، خودروهاي دوستدار محيط‌زيست از بارزترين آنها محسوب مي‌شوند اما نکته بسيار مهم اين است که رسيدن به هواي پاک آسان نيست و به برنامه‌ريزي‌هاي درازمدت نياز دارد.

 

منبع:www.salamat.com